RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
(Berserta Program LINUS - Numerasi)
Mata Pelajaran : Matematik Tahun Dua
Tajuk : Ruang
Masa : 60 minit
Standard Pembelajaran : 13.1 (i) (ii)
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat
1.
mengenalpasti
tiga daripada lima bentuk tiga dimensi berdasarkan huraian dengan betul; dan
2. mengenalpasti dan mewarna gambar
bentuk tiga dimensi dalam sekumpulan gambar.
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran:
Murid Arus Perdana
1. Murid membuat pemerhatian terhadap
gambar yang dipaparkan.
2. Guru memperkenalkan bentuk-bentuk
3D: Kubus, Kuboid, Piramid, Silinder dan kon.
3. Murid menunjukkan bentuk-bentuk 3D
berpandukan objek
a) kubus: kotak hadiah .
b) kuboid:kotak pensil .
c) piramid: piramid.
d)
silinder:
botol air
e) kon: ais krim.
4 . Guru mengedarkan lembaran kerja
kepada setiap murid.
5. Murid mewarna bentuk-bentuk 3D dari
sekumpulan gambar berpandukan arahan guru.
6. Guru membincangkan hasil kerja
murid.
Murid LINUS (Numerasi)
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat mengenal dan menamakan dua bentuk 3D: kubus dan
kuboid.
1. Guru menunjukkan gambar beberapa jenis
bentuk 3D
2. Guru mengedarkan satu objek 3D,
3. Murid mengenalpasti bentuk 3D dan
memadankan bentuk dengan gambar .
4. Ulangi langkah tadi dengan objek yang
berbeza bagi bentuk 3D yang lain.
5. Guru mengedarkan lembaran kerja
kepada setiap murid.
6. Murid mewarna bentuk-bentuk 3D dari
sekumpulan gambar berpandukan arahan guru.
7. Guru membincangkan hasil kerja
murid.
Elemen Merentas Kurikulum (EMK):
·
Kreativiti
(mengenalpasti ciri objek dengan tepat)
Bahan Bantu Belajar:
bentuk 3D,pensel warna, gambar dan lembaran kerja.
Penilaian Pengajaran dan
Pembelajaran:
Penilaian melalui padanan bentuk 3D dan lembaran
kerja.
Refleksi:
10 daripada
13 murid arus perdana berjaya mengenalpasti tiga daripada lima bentuk tiga
dimensi berdasarkan huraian dengan betul; dan mewarna bentuk tiga dimensi
daripada sekumpulan gambar. 5 murid yang belum menguasai dibimbing melalui
aktiviti pengukuhan.
2 daripada 3 murid LINUS berjaya memadan dan mewarna
dua bentuk 3D. Murid yang belum
menguasai akan dibimbing melalui aktiviti pemulihan.
rancangan cikgu baik!
ReplyDeleteRancangan pengajaran yang baik dan lengkap.
ReplyDeleteRPH yang lengkap.
ReplyDeleteterima kasih.
DeleteRPH yang lengkap dan berguna untuk saya, terima kasih!
ReplyDeleteterima kasih dan sama-sama.
ReplyDelete